Hårdare regler för fyrverkerier

Fredag 3 februari 2017

Nyårsafton innebär färgglada bildspel på vår himmel, något som är glädjande för många. Men alla är inte lika glada! Runt om i vår kommun lider många, både människor och djur både psykiskt men även fysiskt av användandet av fyrverkerier.

Varje år får vi rapporter från medborgare som berättar om hur deras husdjur skräms och hur de följaktligen får anpassa sin vardag för att skydda sina djur från de många ggr oväntade ljud, ljus och den rök som dessa pjäser ger ifrån sig. Det finns naturligtvis även människor, både barn och vuxna som är skotträdda eller som lever med traumatiska minnen från krigshärjade områden som påverkas negativt. Även miljön påverkas av dessa pjäser, både genom att giftiga substanser hamnar i vår natur men även p.g.a. nedskräpningen som påverkar den allmänna trivseln.

Av den anledningen och med hänsyn till de som varje år lider av användningen av pyrotekniska produkter anser vi liberaler att Söderhamns kommun i de lokala ordningsföreskrifterna ska reglera hur, var och när dessa produkter ska användas.

Se även: http://www.helahalsingland.se/gavleborg/soderhamn/tuffa-forslaget-forbud-mot-raketer-stora-delar-av-aret